niedziela

Powołanie - P.C. Cast


      "Stań twarzą w twarz ze swoim powołaniem"

     P.C.Cast zasłynęła w Polsce serią "Dom Nocy" którą pisze wraz z córką. W Stanach za to dobrze znane są też dwie inne jej serie - "Partholon" składający sie w Polsce z na razie "Przepowiedni" i "Powołania" oraz "Goddes Summoning" której pierwsza część "Bogini Oceanu" zostanie wydana w Polsce przez wydawnictwo Książnica już 29 czerwca. P.C. najpierw, gdy przzeczytałam Dom Nocy została przeze mnie niemalże znienawidzona, bo uważam, że ta seria jest okropna, ale gdy przeczytałam jej twórczość bez córki, stała się jedną z moich ulubionych autorek. Pisałam w recenzji "Powołania" jak bardzo ksiązka zawładnęła moim sercem. Czy druga część utrzymała poziom?

     Brighid wie, że po matce w jej krwi płynie Szamańskie dziedzictwo, któremu opierała się całe życie, zostając zwykłą Łowczynią klanu MacCallan, o którego założeniu oraz założycielce było w "Powołaniu". Brighid uciekła z domu, którym była dla niej Równina Centaurów i została Łowczynią. Takie życie zdecydowanie jej odpowiadało. Jednakże przeznaczenia nie da sie uniknąć. Akcja ksiązki zaczyna się w momencie, w kórym Brighid wyrusza za Cuchulainnem, bratem Elphame, który to pojechał sprowadzic Nowych Fomorian oraz ich dzieci na ziemie Partholonu. Birighid gdy dociera do właściwego miejsca i staje z Cuchulainnem twarzą w twarz, zdaje sobie sprawę, że jego dusza jest w rozsypce co ma korzenie w niedawnej śmierci ukochanego Cu, Brenny. Brighid postanawia naprawić duszę mężczyzny, wykorzystując swoje szamańsie umiejętności. I tu jej powołanie daje o sobie znać.

     Okazuje się także, że Nowi Fomorianie to rzeczywiście nic innego jak tylko zwykli ludzie ze skrzydłami, szponami i spiczastymi zębami. Są naprawdę przyjaźni, także wyznają Eponę i po prostu nie chcą być obwiniani za błędy przodków. Brighid zaprzyjaźnia się z przywódczynią Ciarą a także młody Liam, tak bardzo pragnący zostać Łowczynią zdobywa jej serce. Relacje pomiędzy nią a Cuchulainnem także przechodzą transformację. Z nienawiści, poprzez pryjaźń... czy do miłości? A może na przyjaźni się zatrzymując? Czy duszę Cu można jeszcze zespolić? Czy da sie uwolnić go od cierpienia? Czy Nowi Fomorianie dotrą do Partholonu? Czy Brighid stanie twarzą w twarz ze swoim powołaniem, czy może po powrocie do Partholonu już tam zostanie na zawsze?

     Zazwyczaj nie przepadam za seriami takimi jak ta - gdzie każda część jest o innej bohaterce/innym bohaterze, jednakże w tym przypadku mnie to wcale a wcale nie odrzuca. Druga część, o Bridgid była tak samo dobra jak pierwsza, jeśli nawet nie lepsza. Od samego poczatku byłam wielką fanką Cuchulainna i przez to druga część automatycznie miała plusa za to, że była właśnie o nim. Brighid także jest ciekawą bohaterką i napewno nie można powiedzieć, że zanudzała czytelnika, choć spotykamy się z narracją trzecioosobową.

     W tej części dało się wyróżnić dwa wątki, dwie fabuły, możnaby rzec. Pierwsza część to ta kiedy Brighid i Cu wyprowadzją Nowych Fomorian z Wastelandu a druga, kiedy Brighid, także z bratem Elplame wyrusza w Zaświaty na poszukiwania Kieluchu Wielkiego Szamana aby zostać Wielką Szamanką. Wydarzenia te oddielone są chwilowym pobytem w zamku oraz kilkoma wydarzeniami w nim. Między innymi trochę uwagi poświęcanej jest rodzicom Cu i El oraz będzie pewne Coś z siostrą Brighid, ale nic nie mówię!

     Co do postaci, to mamy tu ich cały wachlarz do wyboru. Brighid jest bardzo przyjemną główną bohaterką i myślę, że gdyby ją trochę uwspółcześnić byłaby dość szaloną, ale mimo wszystko twardo stapjącą po ziemi kobietą. Cuchulainn jest zdecydowanie moją ulubioną postacią. Na początku ksiązki, był ponury i w rozsypce, ale później gdy już zyskał powód do radości znowu stał się szczęśliwym Cu, jakiego uwielbiałam. Z postaci mniej ważnych bardzo przypadł mi do gustu mały Liam oraz matka Elphame i Cu, a Umiłowana Epony, Etain. Była niezwykle miła i ... urocza. Jednoczyła ludzi. Przynajmniej odniosłam takie wrażenie

     Co do szaty graficznej, to uważam, że okładka jest po prostu cudowna. Elegancka, nie przesadna oraz ładnie wyglądająca na półce. Po prostu śliczna! Zdecydowanie ładniejsza o orginalnej. Na czcionkę nie ma co narzekać bo jest przyjemna dla oka, nie za mała a co do grubości książki (prawie 600 str) to niezmiernie się cieszę, że pani Cast miała weny na zapisanie tyle stronic. Więcej rozryki, nie tylko na jeden wieczór! Zostaje jeszce jedna kwestia nad którą się zastanawiałam - po angielsku tytuły pierwszych dwóch części brzmią "Elphame's Choice" oraz "Brighid's Quest" to w wolnym tłumaczeniu znaczy mniej-więcej "Wybór Elphame" oraz "Droga Brighid" i nie wiem właśnie dlaczego wydawnictwo zmieniło tytuły książek, ale nie narzekam na to, bo uważam, że są dobre (tzn. nasze, polskie :))

     Podsumowując, "Powołanie" jest wyśmienitą kontynuacją zachecającą nas do czytania jeszcze dalszych części. Oryginalna, piękna i wzruszająca opowieść o mieszkańcach Partholonu na długo pozostanie w mojej pamięci oraz będę polecać ja wszystkim dookoła. Zachęcam do przeczytania i daję ocenę 7/10.

Wydawnictwo: Mira/Harlequin
Rok wydania: 2011
Ilość stron: 560
Cena det.: 34.99

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Mira Harlequin za co serdecznie dziękuję!

7 komentarzy:

  1. Przeczytam jak tylko skończę to co już kupiłam;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam pewne wątpliwości co do tej serii po przeciętnym cyklu "Dom nocy", ale po tak zachęcającej recenzji chyba jednak się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejna pozytywna opinia, pewnie się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O, to już 2 część wyszła? A ja po 1 nie sięgnęłam, choć mam totalną ochotę po wielu dobrych recenzjach :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszyscy ostatnio chwalą ową autorkę i jej książki, jak tak dalej pójdzie, to może i ja się skuszę do przeczytania jakiejś jej powieści. [librars.blogspot.com]

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i strasznie mi się podobała :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam bardzo podobne odczucia. Książek serii o różnych bohaterach znanych z poprzednich części nie lubię, ale jest kilka wyjątków, jak ten. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń